3 Uskonnot

3 Uskonnot


3.1 Yleistä


Ei ole hyvä ylenkatsoa, vihata ja/tai tappaa muiden uskontojen harjoittajia. Heitä tulee arvostaa ja kunnioittaa. Kaikki uskonnot etsivät Jumalaa ja/tai hyvää elämää. Erilaisuus on rikkaus. Väkivalta vain uskonnoista pois ja arvostus tilalle.


Karta pahaa ja tee hyvää on hyvä elämänohje (Ps. 37:27). Se on esillä kaikissa uskonnoissa.


Uskonnoissa kielletään tappaminen, mutta silti joka uskonnossa tapetaan sodissa ja eläimiä tapetaan ruuaksi (paitsi jainalaisuudessa). Uskonnoissa kielletään varastaminen, mutta silti joka uskonnon harjoittajalla on lukot ovissa. Uskovaiset eivät ole hyviä.


Muslimit, hindut, buddhalaiset ja kristityt ovat sotineet läpi historian. Mikään uskonto ei ole toista parempi.


Perheellinen ajattelee perhettä, yksinäinen ajattelee Jumalaa. Perheellisellä on paljon puuhaa. Yksinäisellä on aikaa ajatella asioita.


Jollei uskonnoissa olisi jotain hyvää, niin ne olisivat kadonneet maailmasta. Jos joku uskonto olisi parempi muita, niin kaikki ihmiset olisivat kääntyneet siihen.


En usko helvettiin enkä taivaaseen enkä kuolemanjälkeiseen elämään. Jos kuolemanjälkeistä elämää on, niin se olisi radikaalisti erilaista kuin tämä elämä. Emme muistaisi tästä elämästämme mitään, koska muisti on aivojen sähkökemiaa ja se nollautuu kuolemassa. Kaikki muisti ja kokemukset katoavat kuolemassa.


Ei ole ikuista kärsimystä eikä ikuista onnea. Vastoinkäymisiä tulee aina.


On parempi elää hyvin tämä elämä kuin odottaa parannusta seuraavassa elämässä.


Katson YouTubesta mielelläni uskovaisten videoita esim. Jeesuksesta, Raamatun tapahtumista ja Israelin paikkakunnista. Mutta yhtä mielelläni katson myös ateistien YouTube videoita esim. Christopher Hitchens ja Richard Dawkins. Asioita voi katsoa monesta vinkkelistä ja koko totuutta on vaikea esittää. On hyvä tuntea vastakkaiset argumentit ja päätellä lopputulos itse (joka tosin elämän varrella voi muuttua monta kertaa). Hyviä pointteja löytää melkein mistä vaan, mutta perimmäinen totuus on kinkkinen. Iloitsen nykyään uusista asioista ja oivalluksista. Oman maailman rajat laajenevat uusien ajatusten (omien tai muiden) myötä.


3.2 Kristinusko


Jumala rankaisee miljardeja ihmisiä yhden ihmisen (Eevan) erehdyksen tähden. Se ei ole reilua. Jumalan pitäisi olla hyvä kaikille ihmisille. Se on jumaluutta. Ei se, että ihmiset kärsivät yhdentekevien asioiden tähden. Hedelmän syönti ei ole suuri rikos. Jumala voisi tuomita suurien asioiden tähden eikä pikkuasioista. Riittää kun suuret linjat ovat kunnossa. Pikkuasioista ei niin väliä. Ihminen ei ole skarppi 24/7.


Paha tuli maailmaan jo aikojen alussa. Isompi yksisoluinen eliö pisti poskeensa pienemmän yksisoluisen olennon. Isompi monisoluinen eliö pisti myöhemmin poskeensa pienemmän monisoluisen olennon ja lisäksi yksisoluisia olentoja. Isompi kala pisti poskeensa pienemmän kalan ja kalojen mätimunia. Siitä lähtien eläimet ovat syöneet toisiansa. Paha ei tullut maailmaan Eevan syntiinlankeemuksen kautta. Paha on ollut maailmassa paljon ennen ihmisten tuloa maailmaan.


Jeesus ei ollut hyvä. Hän söi kalaa Luuk. 24:43 ja ilmeisesti lammasta pääsiäisaterialla Luuk. 22:7-8. Se on tappamista ja väkivaltaa. Jeesus olisi voinut ottaa esimerkkiä antiikin Kreikassa eläneestä filosofi Pythagoraasta 582–496 eaa. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Pythagoras). Hän ja hänen seuraajansa eivät syöneet lihaa, koska uskoivat, että eläimilläkin on sielu. Lisäksi Pythagoras uskoi, että jos ihminen luopuisi eläinten tappamisesta ravinnon vuoksi, tappamisen taito katoaisi ja samalla sodat loppuisivat. Pythagoras eli raakaravinnolla, eikä hän ilmeisesti käyttänyt hunajaa lukuun ottamatta muitakaan eläinkunnantuotteita (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvissy%C3%B6nti). Intiassa kasvissyönnin historia ulottuu vähintään yhtä varhaisiin aikoihin kuin länsimaissa. Bramiinipapit ovat olleet laktovegetaristeja, sillä lihan (mukaan lukien munat) syömistä pidettiin saastuttavana. Papiston lisäksi tapa on levinnyt muihinkin väestönosiin, ja joissakin osissa Intiaa suurin osa väestöstä on laktovegetaristeja.


Jumala kohteli omaa poikaansakin, Jeesusta, huonosti. Jeesus olisi voinut elää hyvää elämää perheenisänä ja antaa muille hyvän esimerkin hyvästä elämästä. Jumala käytti väkivaltaa Jeesusta kohtaan. Väkivalta luo aina väkivaltaa. Aina pitää pyrkiä hyvään, Jumalankin.


Helvetti on huono keksintö. En kunnioita sellaista Jumalaa, joka helvetin hyväksyy. En itse kiduttaisi ketään iankaikkisesti. Ilm. 20:10 sanoo "Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti."


Kristityt eivät paranna maailmaa, vaan jouduttavat maailman tuhoutumista. He eivät pane tikkuakaan ristiin maailman parantamiseksi. Raamatussa on jo sanottu, että tulee maailmanloppu. Sille ei voi mitään. Jumala luo paremman maailman sen jälkeen.


Suomessa on saarnattu 1000 vuotta kristinuskoa ja lähimmäisenrakkautta, mutta ihmiset ovat silti vielä pahoja. Kristinusko ei ole oikea väline pahuuden poistamiseen.


Raamattu ei puhu seksistä kuin muutamassa kohdassa, mutta kristityt harrastavat sitä runsaasti. Kristityt sanovat puhuvansa totta, mutta tarkoittavat sanoilla muuta kuin mitä sanakirja sanoo. Esimerkiksi Isä, Poika ja Pyhä Henki tarkoittavat enkelten kielellä jäykkää siitintä, velttoa siitintä ja siemennestettä. Jumala on 1 mutta silti 3. Siitin on 1 mutta silti 3. Kun Jeesus muutti veden viiniksi häissä niin se tarkoittaa enkelten kielellä että siittimestä tuli siemennestettä virtsan sijaan sukupuoliyhdynnässä. Kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa tarkoittaa että ihminen saa orgasmin kun siemenneste valuu emättimeen. Kristittyjen välinen yhteys on sukupuoliyhteys. Valehtelevatko kristityt? He vain tarkoittavat sanoilla eri asioita kuin lapset ja nuoret. Sekö on hyvyyttä ja jumalallisuutta?


3.3 Muut uskonnot


Muslimit ja hindut ovat suurempia uskovaisia kuin kristityt. Moniko kristitty lukee päivittäin Raamattua - Jumalan sanaa?


Hindulaisuuden pyhissä kirjoissa on kuvattu kastilaitos. Sen perusteella vaaditaan kastilaitosta voimaan tänäkin päivänä. Pyhissä kirjoissa on pahoja asioita. Parempaakin elämää on olemassa. Hyvän tekemiseen ei tarvita Jumalaa, mutta toisaalta hyvän tekeminen ei sulje pois Jumalaa. Jumalankin pitää tehdä hyviä asioita, ei pahoja.


Islamilaisissa maissa naisen asema on huono ja pyhä sota on vastenmielinen oppi. Ihmisiä pitää käännyttää hyvällä esimerkillä eikä pakolla ja väkivallalla.


Buddhalaiset eivät elä tätä elämää vaan pyrkivät eroon jälleensyntymisestä. On ristiriitaista syntyä elämään ja pyrkiä eroon siitä. Jainalaisilla on käsite sallekhana, joka tarkoittaa syömisen vähentämistä aina kuolemaan asti. Sekin on ristiriitaista. Miksi syntyä maailmaan jotta kuolisi. Eikö elämä voi olla hyvää ja nautinnollista edes 80 vuotta?


3.4 Eläinkunnantuotteet ruokana eri uskonnoissa


Jumalaan uskovat hyväksikäyttävät, tappavat ja syövät muita eläimiä. Siinä ei ole mitään hyvää eikä pyhää. Jainalaisuus on väkivallattomin muita eläimiä kohtaan, mutta jainalaisetkin käyttävät maitotuotteita. Buddhalaisuudessa esiintyy myötätuntoa muita eläimiä kohtaan. Monet hindut ovat kasvissyöjiä, mutta käyttävät maitotuotteita. Muut eläimet ovat olleet välttämättömiä historian aikana ihmiselle B12-vitamiinin takia, mutta nykyään bakteerit tuottavat myös B12-vitamiinia. Uskonnot voisivat päivittää tietonsa nykypäivään ja jättää pois lihan, munat ja maitotuotteet. Vegaanit voivat ihan hyvin ravitsemuksellisesti.


Hindut lypsävät pyhiä lehmiä (https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyh%C3%A4_lehm%C3%A4). Intia on maailman suurin maidontuottaja, ja puolet Intian maaseudun talouksista harjoittaa lypsykarjataloutta (https://fi.wikipedia.org/wiki/Maito). Hindut saattavat jopa syödä lehmiä, vaikka asia on suuri tabu. Virallisissa tilastoissa hindut eivät syö yhtään lehmää, mutta käytäntö voi olla toinen. Yläkastiset hindut ovat vakaumuksellisia kasvissyöjiä, mutta entä alakastiset ja kastittomat. Bos-sukuun kuuluvan eläimen tappaminen oli aiemmin laitonta Intiassa ja on sitä edelleen suurimmassa osassa maata, mutta tästä huolimatta Intiassa toimii nykyään useita teurastamoja. Laillisia teurastamoja toimii Intiassa noin 3 600, mutta laittomia arvioidaan olevan huomattavasti enemmän (yli miljoona). Myös nahkateollisuus on suurta Intiassa. Intiassa on maailman eniten nautoja - 305 miljoonaa (https://beef2live.com/story-world-cattle-inventory-ranking-countries-0-106905). Intia oli maailman 4. suurin naudanlihan/puhvelinlihan viejä vuonna 2020 (https://en.wikipedia.org/wiki/Beef#World_Producers). Naudanlihan tuotannossa Intia oli maailman 5. suurin. Tiedä näistä tilastoista. Mikään ei valehtele niin paljon kuin tilastot. Varsinkaan Intian kohdalla. Teoria ja käytäntö ovat kaksi eri asiaa.


3.5 Uskonto ja seksi


Uskonnot vaikenevat seksistä. Eläimillä on 2 tehtävää maailmassa - olemassaolo ja lisääntyminen. Seksi on elämän perusasioita. Ei sitä pidä piilottaa. Ei siitä pidä vaieta. Koulu, perhe ja uskonto vaikenevat seksistä. Kaikki muka tietävät sen tai tulevat tietämään ennemmin tai myöhemmin. Kulttuuri on nurinkurinen. Asioista vaietaan ja niitä peitellään.


Hindulaisuudessa jumalilla on naispuolinen puoliso, Kama Sutra on pyhä kirja ja kaikissa Shiva-temppeleissä on kivinen yoni (emätin) ja lingam (siitin). Seksuaalisuus on osa uskontoa ja elämää. Muslimit vaikenevat seksistä, vaikka itse harjoittavat sitä. Väestö kasvaa muslimimaissa nopeasti. Ongelmia tulee sielläkin seksistä vaikenemisesta.


Buddhalaiset munkit mietiskelevät joka päivä monta tuntia. Seksiasioista buddhalaisuudessa ei puhuta mitään samoin kuin kristinuskossa ja muhamettilaisuudessa. Buddhalaisille munkeillekin tulee varmasti teini-iässä voimakas halu ilmentää seksuaalisuutta, mutta ympäristö vaikenee asiasta. Vaikeuksia luvassa.


Kuolemanjälkeistä elämää on tai ei ole, mutta seksi on varmaa.


Katolisessa kirkossa pappien pitää olla naimattomia. Sen takia Euroopassa on vaikea saada uusia pappeja vanhojen tilalle. Lisäksi kirkon piirissä tapahtuu seksuaalista hyväksikäyttöä (https://fi.wikipedia.org/wiki/Seksuaalisen_hyv%C3%A4ksik%C3%A4yt%C3%B6n_tapaukset_katolisessa_kirkossa). Tämä ei ole tervettä uskonnollista elämää.


Myös suomalaisissa lähetysjärjestöissä on epäilty lasten seksuaalista hyväksikäyttöä (https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/suomalaisia-lahetysjarjestoja-epaillaan-lasten-seksuaalisesta-hyvaksikaytosta/). Ongelmia siis syntyy myös kirkossa, kun seksistä ei puhuta avoimesti. Seksi on iso ja tärkeä asia, eikä siitä pidä vaieta. Seksiä ja uskontoa on käytännössä vaikea yhdistää. Ne ovat kuin tuli ja vesi. Eivät voi olla yhdessä samassa paikassa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2 Jumala

0 Lyhennelmä

Sisällysluettelo